آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

مشکلات اپل در مسیر تولید خودرو؛ از همکاری با جانی آیو تا حادثه جنجالی برخورد با یک دونده

  • -
مشکلات اپل در مسیر تولید خودرو؛ از همکاری با جانی آیو تا حادثه جنجالی برخورد با یک دونده

پروژه‌ی خودرو خودران اپل که با نام تایتان شناخته می‌شود، در چند سال گذشته بارها شاهد تغییر مدیرها و استراتژی‌ها بوده است. اکنون گزارشی منتشر شده است که به طراحی، مشکلات کنونی و... در توسعه‌ی این خودرو اشاره می‌کند.

در سال‌های گذشته، گزارش‌های مختلف نشان‌دهنده‌ی تلاش‌های اپل برای تولید خودروهای خودران بوده است. این شرکت تاکنون بارها مدیرها و استراتژی‌های مرتبط با ساخت خودرو برقی خود را تغییر داده است. اکنون گزارشی جدید درباره‌ی ظاهر این خودرو و نقش احتمالی طراح معروف اپل، یعنی جانی آیو، در طراحی آن منتشر شده است.

9to5Mac می‌نویسد کریگ فدریگی، معاون ارشد مهندسی نرم‌افزار اپل، به پروژه‌ی خودرو خودران اپل موسوم به تایتان بدبین است. او مستقیماً دخالتی در ساخت خودرو اپل ندارد؛ اما برخی منابع اعلام کرده‌اند که نگرانی‌های خود را به‌طور‌خصوصی با سایر مدیران اپل در میان گذاشته است.

تیم کوک نیز صرفاً از راه‌ دور روی ساخت این خودرو نظارت و به‌ندرت از دفاتر کار پروژه‌ واقع در سانتا‌کلارا کالیفرنیا بازدید می‌کند. برخی از کارمندان این شرکت اعلام کرده‌اند رهبری از‌ راه‌ دور کوک به پروژه‌ آسیب رسانده است و در‌واقع، تایتان فاقد شخصیتی منحصر‌به‌فرد است که بتواند به‌‌وضوح این محصول را تعریف کند.

طرح مفهومی هوش مصنوعی خودرو اپل

افزون‌براین، تیم کوک به تولید انبوه وسیله‌ی نقلیه تمایلی ندارد که این مسئله باعث ناامیدی برخی از مدیران ارشد پروژه‌ی تایتان شده است. پروژه‌ی خودرو خودران اپل به‌دلیل نظارت از راه‌ دور مدیرعامل این شرکت و شک‌وتردیدهای فدریگی تاکنون بارها دستخوش تغییرات شده است. ایان گودفلو در مقطعی توسعه‌ی یادگیری ماشینی برای فناوری خودروهای خودران غول فناوری مستقر در کوپرتینو را رهبری می‌کرد؛ اما اوایل سال جاری مجبور شد این شرکت را ترک کند.

داگ فیلد مدیریت پروژه‌ی تایتان را در سال ۲۰۱۸ تحویل گرفت که باعث ایجاد دوران ثبات در مراحل توسعه‌ی خودرو اپل شد. درواقع، برخی از کارمندان این شرکت می‌گویند که رهبری فیلد بهترین راهکار برای عرضه‌ی خودرو خودران بوده است؛ البته او نیز سرانجام در سپتامبر ۲۰۲۱ خروج خود را از اپل اعلام کرد.

طراحی خودرو اپل و جانی آیو

درحال‌حاضر، کوین لینچ رهبری پروژه‌ی خودرو اپل را برعهده دارد و هدف وی تولید انبوه این محصول است. کارکنان این شرکت اکنون تلاش می‌کنند تا نمونه‌ی آزمایشی جدیدی تولید کنند که شباهت بیشتری به نسخه‌ی نهایی داشته باشد و تا زمان رونمایی رسمی نیز، از دید عموم پنهان بماند. به‌گفته‌ی دو نفر از افراد نزدیک به پروژه‌ی تایتان، این خودرو با کد M101 شناخته می‌شود.

جانی آیو و تیم کوک

جانی آیو که قبلاً به‌عنوان طراح ارشد در اپل فعالیت می‌کرد، اکنون به ارائه‌ی مشاوره ازطریق شرکت خود موسوم به LoveFrom مشغول است. طبق گزارش‌ها، آیو به تیم خودرو اپل اعلام کرده است که باید از طراحی عجیب‌وغریب برای این محصول استفاده کنند؛ درحالی‌که حسگرهای استفاده‌شده در این خودرو نیز پنهان نباشند.

گفته می‌شود طراحی فعلی خودرو اپل شامل چهار صندلی با جهت‌گیری روبه‌داخل است تا مسافران بتوانند با یکدیگر صحبت کنند. این محصول از سقف منحنی شبیه به سقف فولکس واگن بیتل نیز بهره می‌برد.

تیم خودرو خودروان اپل در حال‌ آزمایش طرحی هستند که امکان دسترسی آسان‌تر به فضای ذخیره‌سازی را برای رانندگان فراهم می‌کند. این تیم روی صفحه‌های بزرگی نیز کار می‌کنند که از پشت صندلی‌ها بالا می‌آیند و زمانی‌که در حال استفاده نیستند، می‌توان آن‌ها را به پایین منتقل کرد. خودرو برقی اپل از طراحی بهره خواهد برد که به مسافران اجازه می‌دهد به‌راحتی دراز بکشند و استراحت کنند.

نرم افزار خودرو خودران اپل

طبق گزارش‌ها، اپل امیدوار است با تکیه بر فناوری خودران، تأییدیه‌های لازم را برای حذف فرمان و ترمزها از اداره‌ی ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها دریافت کند. تیم خودرو اپل چند ویدئو نمایشی نیز از این محصول برای تیم کوک و سایر مدیران ساخته‌اند. همچنین، مدیرعامل اپل نمونه‌ی اولیه‌ای از این خودرو را آزمایش کرده است. این نمونه بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای موفق شد آزمایش را پشت‌سر بگذارد و حتی فناوری خودران آن نیز ظرفیت‌های خود را به‌رخ کشانده است.

اوت گذشته، اپل چند نمونه‌ از خودروهای خودران خود را در مسیری ۴۰ مایلی در مونتانا آزمایش کرد. پهپادهای هوایی از حرکت این خودرو فیلم گرفتند تا مدیران این شرکت بتوانند ویدئویی زیبا بسازند و آن را به تیم کوک نشان دهند تا نتیجه‌ی پیشرفت‌های این پروژه‌ی پرهزینه و زمان‌بر را مشاهده کند.

نمایی مفهومی از خودرو خودران اپل

البته روزهای خوب پروژه‌ی تایتان اپل پس از نمایش مدل آزمایشی زیاد دوام نیاورد. طبق اعلام برخی منابع نزدیک به این پروژه، حرکت خودرو آزمایشی بدون نقشه در خیابان‌های نزدیک مقر دره‌ی سیلیکون به برخورد با حاشیه‌های جاده انجامید و گاهی اوقات نیز در عبور از تقاطع‌ها و توقف روی خطوط با مشکل مواجه شد.

حادثه‌ی برخورد با دونده

اوایل سال جاری میلادی، یکی از خودروهای آزمایشی اپل هنگام رانندگی با سرعت حدود ۱۵ مایل‌برساعت تقریباً نزدیک بود به دونده‌ای برخورد کند. نرم‌افزار این خودرو ابتدا دونده را به‌عنوان جسمی ثابت تشخیص داد و سپس آن را به‌عنوان فرد ساکن و درنهایت به‌عنوان عابر پیاده‌ی در حال‌ حرکت شناسایی کرد. حتی با وجود شناسایی صحیح، این خودرو فقط کمی مسیرش را تنظیم کرد و سپس راننده‌ی پشتیبان در آخرین لحظه ترمز را فشار داد و درنتیجه، خودرو در چند سانتی‌متری عابر پیاده متوقف شد.

اگر دخالت انسانی در این آزمایش وجود نداشت، خودرو اپل مطمئناً با شخص دونده برخورد می‌کرد. اپل پس از بروز این مشکل، ناوگان خود را موقتاً برای بررسی حادثه متوقف کرد. حال این شرکت مشکل را شناسایی و برطرف کرده و خط عابر پیاده را به پایگاه داده‌ی نقشه‌های خود افزوده است.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه