آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

اشتباه تایپی فاجعه‌آمیز باعث ضرر ۲۵۰ هزار دلاری شد

  • -
اشتباه تایپی فاجعه‌آمیز باعث ضرر ۲۵۰ هزار دلاری شد

مکس، صاحب یکی از NFT‌-های ارزشمند مجموعه میمون‌های کسل (Bored Ape Yacht Club)، در نتیجه اشتباهی تایپی این توکن را به جای ۷۵ اتر به قیمت ۰٫۷۵ اتر فروخت و ۷ میلیارد و پانصد میلیون تومان ضرر کرد.

باشگاه قایق تفریحی میمون کسل (Bored Ape Yacht Club) پروژه‌ای بر پایه NFT-ها و ساخته‌شده روی بلاک چین اتریوم است؛ این پروژه از ۱۰ هزار آواتار میمون‌های کسلی تشکیل شده که هر کدام در قالب NFT به فروش می‌رسند.

افراد شناخته‌شده زیادی مانند جیمی فالون، استف کوری و پست مالون از دارندگان NFT-های این مجموعه هستند و در حال حاضر ارزان‌ترین آواتار در میان میمون‌های کسل، ۵۲ اتر یا ۲۱۰ هزار دلار ارزش دارد؛ با این حال شخصی به نام مکس روز ۲۰ آذر ۱۴۰۰، در نتیجه اشتباهی تایپی موسوم به خطای انگشت چاق، یکی از این NFT‌-ها به ارزش ۷۵ اتر (حدود سیصد هزار دلار) را با قیمتی خیلی پایین‌تر (۰٫۷۵ اتر معادل ۳ هزار دلار) برای فروش گذاشت.

boredape

خطای انگشت چاق، اصطلاحی عامیانه برای اشاره به رخ دادن خطایی هنگام تایپ است. هنگامی که انگشت فردی بزرگ‌تر از سطح لمس باشد، شاید با گذاشتن انگشت روی یکی از کلیدهای کیبورد مجازی، دو کلید مجاور را فشار دهد؛ در برخی موارد می‌تواند این خطا را برگرداند؛ اما به‌نظر می‌رسد که این بار ضرر مالی زیادی برای مکس به همراه داشته است.

معاملات غیررایجی مانند خرید NFT در ازای ۵۳۰ میلیون دلار، اغلب نشانه‌ای از تجارتی فریب‌کارانه است؛ اما خطای انگشت چاق مکس، نه‌تنها سودی نداشت، بلکه برای او خیلی هم گران تمام شد.

مکس با نام کاربری maxnaut، قصد داشت آواتار میمون کسل خود را با قیمت ۷۵ اتر یا حدود سیصد هزار دلار برای فروش بگذارد؛ اما به‌اشتباه قیمت آن را در فهرست NFT-های قابل‌فروش، یک‌صدم این قیمت و ۰٫۷۵ اتر درج کرد.

bored-ape


آواتار، بلافاصله توسط شخصی خریداری شد؛ خریدار حتی برای سرعت بخشیدن به تراکنش ۳۴ هزار دلار بیشتر نیز پرداخت کرد و فرصتی برای جبران اشتباه به مکس نداد. آواتار به فروش‌رفته به‌سرعت دوباره با قیمتی معادل ۲۴۸ هزار دلار در فهرست‌ NFT‌-های قابل‌خرید قرار گرفت.

به‌نظر می‌رسد تراکنش را رباتی انجام داده که توسط صاحبش برای خرید فوری NFT-هایی با مبالغی زیر قیمتی مشخص و به هدف سودآوری از موقعیت‌هایی مشابه، کدگذاری شده است. به گزارش cnet، مکس درباره اشتباه خود گفت:

حدس می‌زنم بی‌دقتی و افت تمرکز دلیل این اتفاق باشد، من هر روز NFT-های زیادی را برای فروش قرار می‌دهم؛ اما این‌بار دقت کافی نداشتم. به محض کلیک روی ماوس، متوجه خطای خود شدم، اما ربات خریدار از من سریع‌تر بود و حتی بیش از ۸ اتر (۳۴ هزار دلار) نیز برای تسریع در انجام تراکنش پرداخت کرد. قبل از اینکه بتوانم روی دکمه لغو کلیک کنم، NFT‌ از فهرست فروش حذف شد و به همین سادگی ۲۵۰ هزار دلار از دست دادم.

معاملاتی که در نتیجه خطای انگشت چاق در امور مالی سنتی به اشتباه انجام می‌شوند، مانند معامله‌گری ژاپنی که در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) با اشتباهی تایپی تقریباً ۵۷ درصد سهام تویوتا را خریداری کرده بود، بیشتر اوقات به کمک موسسات مالی قابل برگشت هستند؛ اما از آنجایی که ارزهای دیجیتال و NFT-ها غیرمتمرکز طراحی شده‌اند، در صورت رخ دادن چنین خطاهایی در معاملات، تکیه‌بر حسن‌نیت خریدار، تنها امید صاحب قبلی برای برگشت سرمایه است.

در چند سال گذشته، تعداد خطای انگشتان چاق در معاملات ارزهای دیجیتال افزایش پیدا کرده است؛ برای مثال در سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸)، پلتفرم تتر، ارز دیجیتال متصل به دلار آمریکا، به‌اشتباه سکه‌های جدیدی به ارزش ۵ میلیارد دلار ایجاد کرد که منجر به دوبرابر شدن موجودی سکه‌های این پلتفرم شد.

در ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹)، صرافی BlockFi قصد داشت ۷۰۰ دلار توکن جمینی (هر کدام به ارزش یک دلار) برای تعدادی از مشتریان خود بفرستد؛ اما در عوض به‌اشتباه میلیون‌ها دلار بیت‌ کوین برای آن‌ها ارسال کرد. ماه گذشته نیز شرکتی به‌اشتباه ۲۴ میلیون دلار کارمزد صد هزار دلاری را پرداخت کرد.

با گسترش استفاده مردم از ارزهای دیجیتال و پیدایش توکن‌های غیر‌قابل‌ تعویض، رخ دادن خطا در دنیای NFT-ها با مرور زمان افزایش پیدا می‌کند. در همین راستا شخصی در آبان ۱۴۰۰ قصد داشت NFT کریپتوپانکی را با قیمت ۱۹ میلیون دلار به‌فروش برساند؛ اما اشتباهی آن را با قیمت ۱۹ هزار دلار برای فروش گذاشت.

در آگوست ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰)، شخص دیگری NFT‌ میمون کسل خود را به اشتباه ۲۶ هزار دلار قیمت‌گذاری کرد و بلافاصله فرد دیگری آن را خرید. تلاش‌های مالک اصلی و پیشنهاد ۵۰ هزار دلاری او به خریدار برای برگرداندن NFT نتیجه‌ای نداشت و در عوض مالک جدید، این میمون کسل را به قیمت ۱۵۰ هزار دلار به فروش رساند.

مکس اضافه کرد:

حوزه NFT-ها، حوزه‌ای نوپا است؛ اشتباه چه از سمت شما باشد چه از سمت فناوری، اجتناب‌نا‌پذیر است. وقتی کنترلی بر اوضاع ندارید، بهترین کار فراموش کردن و ادامه دادن است.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه