آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

باید چه انتظاری از دوربین گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۲ داشته باشیم

  • -
باید چه انتظاری از دوربین گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۲ داشته باشیم

در این مقاله ترندهایی که ممکن است تا سال ۲۰۲۲ در حوزه دوربین گوشی‌های هوشمند مشاهده شوند، جمع‌آوری و بررسی شده‌اند.

سال ۲۰۲۱ تقریبا به پایان رسیده و سال جالبی برای دوربین گوشی‌های هوشمند بوده است. دستگاه‌های میان‌رده‌ای را دیده‌ایم که از ویژگی‌های مانند دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی و حالت عکاسی نجومی پشتیبانی می‌کنند و گوشی‌های پرچم‌داری نیز وجود دارند که لنزهای اولتراواید خود را تقویت کرده‌اند؛ همچنین اکنون برندهای بیشتری در صنعت دوربین با تولیدکنندگان تلفن همراه همکاری می‌کنند. حتی گوگل پس از سال‌ها، سخت افزار خود را با سری پیکسل ۶ به‌روز کرده است.

با در نظر گرفتن همه این‌ها، سال ۲۰۲۲ برای دوربین‌های موبایل چه معنایی دارد؟ در ادامه این مقاله، چند ترند احتمالی دوربین گوشی‌های هوشمند در سال آینده بررسی می‌شوند.

دوربین‌های زیر نمایشگر تقویت می‌شوند

در سال ۲۰۲۰ اولین گوشی تجاری با دوربین سلفی زیر نمایشگر را به لطف ZTE دیدیم، اما در ۲۰۲۱ چندین گوشی دیگر به این ترند پیوستند. درحالی‌که ZTE نسل دوم سری Axon 30 خود را ارائه کرد، میکس ۴ شیائومی و گلکسی زد فولد ۳ سامسونگ نیز هر دو دارای دوربین‌های زیر نمایشگر هستند.

مشکل دوربین‌های زیرنمایشگر این است که در هر شرایطی غیر از روز روشن، عملکرد بدی دارند. تفاوت کیفیت بین این دوربین‌ها و مدل‌های قدیمی‌ قابل توجه است. همچنین مشکل دیگری که وجود دارد تیرگی اطراف این دوربین‌های زیرنمایشگر است، در نتیجه نمی‌توان گفت آن‌ها کاملا یکپارچه هستند.

دوربین گوشی هوشمند

با این وجود، انتظار داریم که دوربین‌های زیر نمایشگر در سال ۲۰۲۲ بسیار بهتر شوند، زیرا برخی از تولیدکنندگان بزرگ در ۲۰۲۱ با این فناوری آشنا شده‌اند و بدون شک سخت‌افزار و الگوریتم‌ها را برای تلاش‌های نسل جدید بهبود می‌بخشند. بااین‌حال، نمی‌توان گفت همه پرچم‌داران در آینده از نسخه بهبودیافته دوربین زیرنمایشگر استفاده خواهند کرد.

حالت سینمایی به اندروید می‌آید

یکی از نقاط قوت فروش سری آیفون ۱۳ حالت سینمایی است که در واقع یک حالت فیلم‌برداری پرتره هوشمندتر است. مطمئنا، ویدیوی پرتره جدید نیست، زیرا دیده‌ایم که هواوی و سامسونگ قبلا این گزینه را ارائه کرده‌اند. اما فناوری اپل شامل فوکوس خودکار روی یک سوژه هنگام شناسایی چهره، ردیابی سوژه‌ها و موارد دیگر است.

شکی نداریم که برخی از تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی از فناوری اپل در حالت سینمایی کپی می‌کنند. اما آیا گوشی هوشمند همه افراد در سال ۲۰۲۳ حالت سینمایی خواهد داشت؟ چنین چیزی کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. به همین دلیل فکر نمی‌کنیم همه تولیدکنندگان بتوانند در این ترند موفق عمل کنند.

دوباره دوربین‌های RGBW را خواهیم دید

اولین بار در سال ۲۰۱۵ زمانی که هواوی P8 را عرضه کرد، حسگرهای دوربین RGBW را دیدیم که به گوشی‌های هوشمند آمده بودند. اوپو همچنین در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ گوشی‌های دارای این سنسورها را تولید کرد. حسگرهای دوربین معمولی دارای فیلترهای رنگی حاوی زیرپیکسل‌های قرمز، سبز و آبی هستند. اما حسگرهای RGBW زیرپیکسل‌های سفید را نیز به این ترکیب اضافه می‌کنند و نوید دریافت نور بهتر و نویز کمتر را می‌دهند.

به نظر می‌رسد این فناوری در سال ۲۰۲۲ احیا شود، زیرا اوپو و ویوو حسگرهای دوربین RGBW خود را برای دستگاه‌های آینده معرفی کرده‌اند. در واقع، اوپو می‌گوید که یک دستگاه تجاری با سنسور RGBW را در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱ عرضه خواهد کرد. در همین حال، ویوو در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که اولین دستگاه‌های دارای سنسور RGBW در سال ۲۰۲۱ عرضه می‌شود و اضافه کرد که کیفیت تصویر بهتری نسبت به حسگرهای RYYB امثال هواوی ارائه می‌دهند.

همچنین شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه سری گلکسی اس ۲۲ می‌تواند سنسور دوربین ۵۰ مگاپیکسلی RGBW را در سال آینده داشته باشد. حتی اگر این ادعا محقق نشود، به نظر می‌‌رسد حسگرهای RGBW قطعا یکی از چندین ترند دوربین گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۲ خواهند بود.

تثبیت‌کننده تصویر قدرتمندتر می‌شود

سال‌ها است که وجود تثبیت‌کننده تصویر اپتیکال (OIS) در گوشی‌های هوشمند رده‌بالا ضروری است و قدمت آن به دستگاه‌هایی مانند Lumia 920 برمی‌گردد. اما در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که شرکت‌هایی مانند ویوو با فناوری تثبیت‌کننده میکرو گیمبال (micro-gimbal stabilization) و اپل با تثبیت‌کننده تغییر سنسور (sensor-shift stabilization)، قدم فراتر گذاشته‌اند.

دوربین گوشی هوشمند

انتظار می‌رود ویوو سال آینده نیز به کار کردن روی میکرو گیمبال ادامه دهد، درحالی‌که احتمالا سامسونگ OIS را به سری میان‌رده گلکسی A خود می‌آورد. اوپو همچنین در اوایل سال جاری فناوری به اصطلاح OIS پنج محوره خود را به نمایش گذاشت و گفت که در سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ آن را عرضه خواهد کرد. به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد تثبیت بهتر تصویر، به‌ویژه در گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر، می‌تواند یکی دیگر از ترندهای بزرگ سال آینده باشد.

تله‌فوتوی متغیر محبوب‌تر شود؟

سونی یکی از برجسته‌ترین دستاوردهای فنی را در سال ۲۰۲۱ داشت که گوشی‌هایی با دوربین تله‌فوتوی متغیر را روانه بازار کرد. این ویژگی که در Xperia 1 III و 5 III یافت می‌شود، نشان می‌دهد که اگر عملکرد زوم عالی می‌خواهید، لزوما به دو دوربین تله فوتو مجزا نیاز ندارید.

دوربین‌های معمولی تله فوتو و پریسکوپی با ضریب بزرگنمایی ثابت عکس‌برداری می‌کنند و هر فاصله‌ای که در این بین وجود دارد توسط زوم هیبریدی و به کمک نرم‌افزار ایجاد می‌شوند. سونی لنز تله‌فوتویی به گوشی هوشمند خود اضافه کرده که قادر به عکاسی بومی با بزرگنمایی ۲٫۹ و ۴ برابری است تا بتواند بهترین کیفیت را ارائه دهد؛ البته پیاده‌سازی این شرکت نقص‌هایی هم داشت.

روش مذکور می‌تواند تجربه زوم با کیفیت بالاتر و انعطاف پذیرتر را نسبت به زمانی که دستگاه تنها بر یک دوربین تله فوتو یا پریسکوپی متکی است، ایجاد ‌کند. اما نقطه ضعف آن، این است که هنوز برای زوم بینابینی به زوم هیبریدی متکی است.

امیدواریم که سونی در سال ۲۰۲۲ به اصلاح این فناوری ادامه دهد، اما همچنین می‌دانیم که اوپو با فناوری زوم خودش در حال پیشرفت است. این شرکت در اوایل سال جاری یک ماژول زوم اپتیکال پیوسته را معرفی کرد که می‌تواند به آرامی حرکت کرده و در هر نقطه عکسبرداری کند.

ضبط ویدئو 8K بهتر می‌شود

ضبط ویدیوی 8K برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ به گوشی‌ها وارد شد، زمانی که Red Magic 3 قابلیت‌های بسیار ناامیدکننده 8K/15fps را ارائه کرد. خوشبختانه، در ۲۰۲۰ به لطف تراشه‌های سری اسنپدراگون ۸۶۵ که پشتیبانی بومی 8K/30fps را ارائه می‌دهد، شاهد پیشرفت عظیمی بودیم. این ترند در سال ۲۰۲۱ ادامه یافته است، زیرا بسیاری از گوشی‌های پرچم‌دار از فیلم‌برداری 8K پشتیبانی می‌کنند.

انتظار می‌رود ضبط ویدیوی 8K در ۲۰۲۲ افزایش کیفیت داشته باشد. احتمالاً برای قابلیت‌های 8K/60fps کمی زود است، اما کاملا انتظار داریم که شاهد بهبودهایی مانند 8K HDR یا 8K با تثبیت‌کننده بهبودیافته باشیم.

تراشه‌های تصویربرداری سفارشی می‌شوند

گوشی‌های هوشمند معمولاً برای پردازش تصاویر به یک پردازنده سیگنال تصویر (ISP) در تراشه گوشی خود متکی هستند. به‌عنوان مثال، گوشی‌هایی که از تراشه‌های اسنپدراگون استفاده می‌کنند، عموما از ISP Spectra بهره می‌برند. اما همچنین شاهد ترندی در سال ۲۰۲۱ بودیم که برندها به جای آن از ISP سفارشی خود استفاده می‌کردند.

دوربین گوشی هوشمند

شیائومی میکس فولد و ویوو X70 پرو پلاس هر دو از ISPهای مخصوص به خود به جای تراشه تصویربرداری اسنپدراگون استفاده می‌کنند. شیائومی ادعا می‌کند این تراشه سفارشی عکس‌های بهتری در نور کم ثبت کرده، فوکوس خودکار بهبودیافته‌‌ای دارد و وایت بالانس و اکسپوژر خودکار بهتری ارائه می‌دهد. در همین حال، ویوو گفت که ISP داخلی آن نویز کمتر و راندمان انرژی بهتری در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

این اولین بار نیست شرکت‌هایی را می‌بینیم که تراشه‌های تصویربرداری سفارشی خود را تولید می‌کنند و گوگل از سال ۲۰۱۷ مشغول انجام دادن این کار است. این شرکت در سال جاری با پیکسل ۶ قدم فراتر نهاده و یکی از بهترین دوربین‌های خود را ارائه کرد. بنابراین اگر گوگل، ویوو، شیائومی و شاید برندهای دیگر این ترند دوربین گوشی‌های هوشمند را در سال ۲۰۲۲ ادامه دهند، تعجب نخواهیم کرد.

قابلیت حذف شی باز می‌گردد

سری پیکسل ۶ قابلیت‌های مختلف و جالبی را در دوربین خود جای داده، اما حالت پاک‌کن جادویی (Magic Eraser) است که توانسته خود را به فهرست ما برساند. گوگل به سامسونگ و هواوی می‌پیوندد تا حالت حذف اشیا را ارائه داده و به کاربران امکان دهد موارد خاص و اضافه موجود در یک صحنه را حذف کنند. شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما گوگل از سال ۲۰۱۵ در حال کار روی قابلیت مذکور است، بنابراین مدت زمان زیادی از آن می‌گذرد.

دوربین گوشی هوشمند

به نظر منطقی می‌رسد که تصمیم گوگل برای اضافه کردن ویژگی مذکور به دوربین خود باعث شود شرکت‌هایی مانند شیائومی، اوپو و وان‌پلاس هم مجبور شوند چنین قابلیتی را در سال ۲۰۲۲ به گوشی‌های هوشمند خود اضافه کنند. گوگل حالت عکاسی نجومی را در سال ۲۰۱۹ ارائه کرد و از آن زمان توسط شرکت‌هایی مانند ریلمی و ویوو کپی شده است. اما این شرکت سال گذشته حالت به نام Cinematic Pan را ارائه کرد که تاکنون توسط کسی کپی نشده است.

همچنین گوشی‌های پیکسل ۶ قابلیت‌های Motion Mode و Face Unblur را ارائه می‌دهد که به بهتر شدن کیفیت تصاویر کمک می‌کنند. بنابراین می‌توانیم شاهد استفاده از این ویژگی‌ها توسط برندهای رقیب باشیم.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه