آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

تصاویر خیره‌کننده از رویداد عکاس سال کهکشان راه‌ شیری ۲۰۲۱

• -
تصاویر خیره‌کننده از رویداد عکاس سال کهکشان راه‌ شیری ۲۰۲۱

وبلاگ عکاسی سفر و ماجراجویی Capture the Atlas، نتایج رویداد عکاس سال کهکشان راه شیری را منتشر کرده است. در میان این مجموعه، نام عکاس ایرانی، محمد حیاتی نیز به چشم می‌خورد.

وبلاگ ماجراجویی Capture the Atlas، تصاویر برگزیده‌ی سال  ۲۰۲۱ را اعلام کرد. در این چالش هیچ برنده یا نائب قهرمانی وجود ندارد؛ در عوض این وبلاگ ماجراجویی حدود ۲۵ عکس از بهترین و الهام‌بخش‌ترین حالت‌های کهکشان راه شیری را از سراسر جهان به تماشا می‌گذارد.

این لیست در سال جاری شامل تصاویری است که در ۱۲ کشور مختلف جهان مانند ایالات متحده، استرالیا، نیوزیلند، شیلی، ایران، ترکیه، برزیل، اسپانیا، ایتالیا، اسلوونی، سوئیس و یونان توسط ۲۵ عکاس با ۱۴ ملیت متفاوت گرفته شده است. عوامل اصلی انتخاب این تصاویر کیفیت، داستان پشت عکس و الهام کلی‌ است که عکس می‌تواند ارائه بدهد. این مجموعه در بهار هر سال که اوج درخشش کهکشان راه شیری است، با هدف الهام بخشیدن به دیگران و به اشتراک‌گذاری زیبایی کهکشان منتشر می‌شود.

در ادامه ۱۱ تصویر الهام‌بخش از تصاویر منتخب امسال با داستان‌هایی که عکاس هر یک از آن‌ها تجربه کرده‌ است خواهیم دید. با زومیت همراه باشید.

(برای دیدن تصاویر در ابعاد اصلی، روی آن‌ها کلیک کنید)

عشاق شب / محمد حیاتی / استان هرمزگان، خلیج فارس، ایران /  عکاس سال کهکشان راه‌ شیری ۲۰۲۱

• عنوان عکس: عشاق شب
  • نام عکاس: محمد حیاتی
  • لوکیشن عکاسی: استان هرمزگان، خلیج فارس، ایران

در این تصویر، ظهور کهکشان راه شیری در یک شب جذاب بهاری در سواحل خلیج فارس، قابل مشاهده است. صخره‌های خیره‌کننده این منطقه، هر بیننده‌ای را مجبور به خیال‌پردازی می‌کند و باعث می‌شود بخواهید با آن‌ها گفت‌وگو کنید. به دلیل شدت آلودگی نوری شهر، تصویر به فرایند پس‌ از‌ پردازش نیاز داشت که این موضوع برای محمد حیاتی چالش‌برانگیز بود.

من سعی می‌کنم در تصاویرم به نگاهی هنری دست پیدا کنم. همچنین در این تصویر سعی کردم جادوی این مکان را انتقال بدهم و به تصویر بکشم.

Riaño / پابلو رویز / اسپانیا /  عکاس سال کهکشان راه‌ شیری ۲۰۲۱

• عنوان تصویر: Riaño
  • نام عکاس: پابلو رویز
  • لوکیشن عکاسی: اسپانیا

من این تصویر را زمستان گذشته در مخزن آبی کوهستان ریانو در اسپانیا ثبت کردم. بزرگ‌ترین دشواری آن شب سرما بود. دمای هوا به کمتر از ۱۰- درجه می‌رسید و رطوبت موجود در مخزن در حال منجمد کردن لنز دوربینم بود؛ به همین دلیل عکاسی برای مدت طولانی بسیار دشوار بود.

پابلو رویز، در مورد برنامه‌‌ریزی این پروژه می‌گوید:

موقعیت عکس را با استفاده از اپ PhotoPills تخمین زدم و زمانی‌ که پیش‌بینی آب‌و‌هوا امیدوارکننده به نظر می‌رسید، تصمیم گرفتم به کوهستان بروم و عکاسی کنم. به کمک ترکیب کهکشان راه شیری زمستان در کوه‌ها و مخزن آب منظره‌ی جادویی و زیبایی ایجاد شد‌.

معبد خورشید / برایونی ریچاردز / پارک ملی کپیتول ریف، یوتا، ایالات متحده آمریکا /  عکاس سال کهکشان راه‌ شیری ۲۰۲۱

• عنوان تصویر: معبد خورشید
  • نام عکاس: برایونی ریچاردز
  • لوکیشن عکاسی: پارک ملی کپیتول ریف، یوتا، ایالات متحده آمریکا

هسته کهکشان راه شیری قبل از سپیده‌دم در زیر آسمان جنوبی «معبد خورشید» در پارک ملی کپیتول ریف طلوع می‌کند. این منطقه از صحرای فلات کلرادو به خاطر گنبدها، دودکش‌های جن، باله‌ها، صخره‌ها، پل‌های طبیعی و دره‌های شکاف‌دار شامل معابد خورشید و ماه، شناخته‌ شده است. نظم قرارگیری معابد با کهکشان راه شیری در این تصویر چیزی فراتر از تصادف است. رنگ‌ زنده نارنجی معابد منعکس‌کننده رنگ ستارگانی است که در آسمان وجود دارند.

پناهگاه اژدها / دنیل توماس گام / پارک ملی مونگو، استرالیا /  عکاس سال کهکشان راه‌ شیری ۲۰۲۱

• عنوان تصویر: پناهگاه اژدها
  • نام عکاس: دنیل توماس گام
  • لوکیشن عکاسی: پارک ملی مونگو، استرالیا

این تصویر از منظره شب، دوست‌داشتنی‌ترین تصویری است که تا به امروز ثبت کرده‌ام. مونگو ۱۲ ساعت با خانه‌ی من در سیدنی فاصله دارد؛ اما این آسمان، بهترین تصویری است که من در شب شاهد آن بوده‌ام و از آن عکس گرفته‌ام. طی سه شبی که در این منطقه بودم، شرایط مناسبی و دید خوبی داشتم. لحظه‌ای که به ثبت این صحنه رسیدم، دقیقاً متوجه شدم که می‌خواهم چه عنوانی برای آن انتخاب کنم. شگفت‌انگیز است که صحنه کاملاً به شکلی در آمده بود که من می‌خواستم آن را ثبت کنم.

دیوارهای بزرگ و دندانه‌دار برای مسیر پیچ‌در‌پیچی که به برجکی در غرب منتهی می‌شد، یک قاب تشکیل داده بودند. فقط یک راه برای ثبت عادلانه‌ی این صحنه وجود داشت و آن هم یک تصویر پانورامای چندلایه‌ای از کهکشان راه شیری بود.

گلوگاه شیطان  / ویکتور لیما  / آبشار ایگواسو /  عکاس سال کهکشان راه‌ شیری ۲۰۲۱

• عنوان عکس: گلوگاه شیطان
  • نام عکاس: ویکتور لیما
  • لوکیشن عکاسی: آبشار ایگواسو

عکاسی از آبشار ایگواسو همیشه یکی از پروژه‌های مهم من بوده است. برای انجام این کار لازم بود مجوز ویژه‌ای از آژانس محیط زیست که مسئول پارک‌های ملی برزیل هستند، دریافت کنم. سرانجام در اوایل سال ۲۰۲۱، این مجوز را دریافت کردم و تصمیم گرفتم برنامه خود را عملی کنم. من به مدت چهار روز در آبشار ایگواسو بودم و همراه دانش‌آموزانم دسترسی ویژه به آبشار داشتم.

ویکتور لیما در مورد چالش‌های این پروژه می‌گوید:

ما می‌دانستیم چندین جگوار در آنجا زندگی می‌کنند‌؛ زیرا کارمندان و گردشگران قبلاً آن‌ها را مشاهده کرده بودند.‌ اولین چالش این بود که بتوانیم با وجود جگوارها، شبانه در پارک گردش کنیم. در نزدیک‌ترین منطقه به آبشارهای اصلی، چالش بزرگ ایجاد تصاویر با نوردهی طولانی با آب‌پاشی قوی بیش از ۱٫۵ میلیون لیتر در ثانیه از آبشارها بود. کار با زمان نوردهی بیشتر از ۱۰ یا ۱۵ ثانیه تقریباً غیر ممکن بود؛ زیرا لنز دوربین به خاطر پرش آب هرگز خشک نمی‌ماند.

در این تصویر یکی از آبشارهای اصلی مجموعه آبشارهای ایگواسو، «سانتا ماریا جامپ» را داریم. درست پس از آبشار، می‌توانیم کیوان و نور زودیاک را ببینیم که افق را روشن کرده است. در آن بالا هسته کهکشان راه شیری وجود دارد. می‌توان برخی از سحابی‌های انتشاری اصلی را در این منطقه از آسمان شناسایی کرد.

آتشفشان و صلیب  / توماس اسلوینسکی  / آتشفشان ویاراریکا، شیلی /  عکاس سال کهکشان راه‌ شیری ۲۰۲۱

• عنوان عکس: آتشفشان و صلیب جنوبی
  • نام عکاس: توماس اسلوینسکی
  • لوکیشن عکاسی: آتشفشان ویاراریکا، شیلی

اگر هرگز آسمان جنوبی را ندیده‌اید، باید بدانید که نمایی بسیار متفاوت و شگفت‌انگیز را از دست داده‌اید. در نیمکره شمالی از پولاریس به‌عنوان ستاره قطبی استفاده می‌شود؛ اما در زیر خط استوا قوانین دیگری وجود دارد. بهترین شاخص برای تشخیص قطب آسمانی جنوب، صورت‌ فلکی صلیب جنوبی است که در این تصویر دقیقاً بالای آتشفشان ویاراریکا قرار گرفته. این صلیب به نیم‌کره جنوبی آسمان اشاره می‌کند که با توجه به درخشش ستارگان، شناسایی آن آسان است. در داخل صلیب، می‌توانیم منطقه تاریکی به نام کولسک را ببینیم که با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده و یکی از شناخته‌شده‌ترین سحابی‌های تاریک در آسمان است.

در گوشه بالا سمت چپ، سحابی کارینا با رنگ قرمز دیده می‌شود. این صحابی تنها در نیمکره جنوبی قابل مشاهده است و با اینکه با چشم غیر‌ مسلح قابل مشاهده است؛ اما مشاهده کردن آن با دوربین جزئیات زیبایی به ما نشان خواهد داد.

تالار نور/ اسپنسر ولینگ  / یوتا، ایالات متحده آمریکا /  عکاس سال کهکشان راه‌ شیری ۲۰۲۱

• عنوان عکس: تالار نور
  • نام عکاس: اسپنسر ولینگ
  • لوکیشن عکاسی: یوتا، ایالات متحده آمریکا

در بیابان‌های جنوب غربی، مکان‌های فراوانی برای عکسبرداری از آسمان شب وجود دارد. به علت فراوانی زیبایی بصری در جنوب غربی، امکان دارد که نتوانیم بعضی از جواهرات آسمانی را مشاهده کنیم.

تصویر بالا نشان‌دهنده یکی از این مکان‌ها است که در زیر صخره‌های دورافتاده‌ی گراند استرکیس اسکالانت واقع شده. این محفظه سنگ طبیعی به دلیل دور از‌ دسترس بودن، واضح‌ترین و بکرترین منظره‌های کهکشان راه شیری که با دهانه مسی غار احاطه شده است به وجود می‌آورد.

کوه کهکشان راه شیری تاراناکی / لارین ری  / قله فانتام، کوه تاراناکی، نیوزیلند /  عکاس سال کهکشان راه‌ شیری ۲۰۲۱

• عنوان عکس: کوه کهکشان راه شیری تاراناکی
  • نام عکاس: لارین ری
  • لوکیشن عکاسی: قله فانتام، کوه تاراناکی، نیوزیلند

این تصویر یکی از چالش‌برانگیزترین عکس‌هایی است که من تاکنون گرفته‌ام؛ زیرا برای رسیدن به قله یخی فانتام (آتشفشانی در کنار کوه تاراناکی) حدود ۴ ساعت در وزش باد ۷۰ کیلومتر بر ساعت، کوهنوردی کردم. در ارتفاع ۲ هزار متری و دمای ۱۵- درجه سانتی‌گراد و در میان انفجارهای شدید وزش باد، مجبور بودم تنظیماتی انتخاب کنم که بتوانم از صحنه، عکس بگیرم؛ در صورتی‌ که این تنظیمات به اندازه‌ای که من می‌خواستم ایده‌آل‌ نبودند.

لارین ری در مورد حس خود به این عکس می‌گوید:

بسیار خوشحالم که توانستم این تصویر را از آسمان صاف ثبت کنم. این پروژه برای من آزمایش مهارت کوهنوردی و استقامت بود؛ اما من توانستم تمام وسایلم را به این مکان منتقل کنم. این تجربه برایم مملو از افتخار و موفقیت است.

نایکتوفیلی/ خوزه لوئیس کانتابرانا /جاده بزرگ اقیانوس، ویکتوریا، استرالیا /  عکاس سال کهکشان راه‌ شیری ۲۰۲۱

• عنوان عکس: نایکتوفیلی
  • نام عکاس: خوزه لوئیس کانتابرانا
  • لوکیشن عکاسی: جاده بزرگ اقیانوس، ویکتوریا، استرالیا

این مکان باورنکردنی همیشه مرا حیرت‌زده کرده است، حتی قبل از اینکه علاقه‌ای به عکاسی داشته باشم. این مجموعه از سنگ‌ها توسط امواج دریا و باد شدیدی که ساحل جنوبی ویکتوریا را شلاق می‌زند، تراشیده‌ شده و شکل گرفته‌اند. بدون شک این منطقه، مهم‌ترین و نمادی‌ترین منظره استرالیا است.

خوزه لوئیس کانتابرانا در مورد تجربه‌ی خود از ثبت این عکس می‌گوید:

بعد از یک غروب آفتاب شگفت‌انگیز و به‌ دنبال یک ماه‌نشست اثیری، من در حال فکر کردن به نقطه‌ای بودم که همیشه آرزو داشتم در زیر آسمان ستاره‌ای جادویی آن را ثبت کنم. با اینکه آن شب همه چیز صورتی نبود، من یک وسیله جدید با خودم آورده بودم؛ یک ردیاب ستاره‌ای. به محض اینکه شروع به راه‌اندازی ردیاب کردم، متوجه شدم شب سختی در پیش خواهم داشت. پس از تلاش‌های ناموفق متعدد برای ترازبندی ردیاب به سمت قطب جنوبی آسمان، آماده‌ی تسلیم‌ شدن بودم؛ درحالی‌که هسته کهکشانی در حال ظهور بود، تصمیم گرفتم یک عکس بگیرم تا ببینم چه اتفاقی می‌افتد‌. در کمال تعجب، این تصویر به زیبایی ثبت شد و دری جدید برای من به دنیای جادویی ستاره‌ها باز کرد.

جادوی ADK / دنیل استین / کوه‌های ادیراندک، نیویورک، ایالات متحده آمریکا /  عکاس سال کهکشان راه‌ شیری ۲۰۲۱

• عنوان عکس: جادوی ADK
  • نام عکاس: دنیل استین
  • لوکیشن عکاسی: کوه‌های ادیراندک، نیویورک، ایالات متحده آمریکا

ساحل شرقی به دلیل جمعیت متراکم و در نتیجه آلودگی شدید نور، کمتر برای عکس‌برداری از کهکشان راه شیری انتخاب می‌شود؛ اما هنوز چند تکه آسمان تاریک در این ناحیه باقی مانده است. منطقه ادیراندک که در جنوب نیویورک واقع شده، شامل ۶ میلیون هکتار زمین است که با نام «همیشه وحشی» شناخته می‌شود.

دنیل استین در مورد این منطقه می‌گوید:

وقتی در ادیراندک پیاده‌روی می‌کنم، حس می‌کنم در خانه هستم. این عکس، جادویی که هنگام حضور در این مکان در قلبم حس می‌کنم به‌خوبی نشان می‌دهد. این تصویر که شامل دریاچه‌ای است که شبیه به شکل قلب به نظر می‌رسد، نشان می‌دهد ساحل شرقی چه پتانسیلی برای ارائه دارد: زمین‌های جنگلی زیبا همراه‌ با آب‌های آرام و تپه‌های ممتد. قلب من در این کوه‌ها است و بسیار ممنونم که می‌توانم آن‌ها را کشف کنم.

این عکاس با اظهار نگرانی در مورد آلودگی نوری، اضافه کرد:

این کوه‌ها دائماً در معرض آلودگی نوری هستند. درخشش زرد در افق نشانه‌ی آلودگی نوری داخل منطقه و همچنین  آلودگی نوری در فواصل دورتر است. هدف من این است که از عکاسی برای افزایش آگاهی در مورد مسئله‌ی آلودگی نوری و احیای شب استفاده کنم. به یاد داشته باشید که اگر قصد سفر به این منطقه دارید، همه مقررات فعلی را بخوانید و هیچ اثری از حضور خود باقی نگذارید.

ساحل بهشت  / آلین دالاس /جاده لیکیان، ترکیه /  عکاس سال کهکشان راه‌ شیری ۲۰۲۱

• عنوان عکس: ساحل بهشت
  • نام عکاس: آلین دالاس
  • لوکیشن عکاسی: جاده لیکیان، ترکیه

من پاندمی را در یک دره‌ی دوردست در ساحل جنوب غربی ترکیه گذراندم تا از هرج‌ومرج، محدودیت‌ها و قرنطینه دور باشم و به‌ جای آن، در محاصره طبیعت زیبا قرار بگیرم. متأسفانه دره‌ای که در آن بودم، دیوار‌های پرشیبی داشت که از آنجا فقط غرب به‌وضوح دیده می‌شد. از آنجاکه در آن زمان از سال، هسته کهکشان راه شیری در جنوب شرقی طلوع می‌کرد، مجبور شدم از کوه‌ها بالا بروم تا به یک چشم‌انداز مناسب دست پیدا کنم.

آلین دالاس، در مورد جاده‌ی لیکیان می‌گوید:

مسیر رسیدن به این مکان بخشی از جاده لیکیان، یک مسیر پیاده‌روی چندروزه معروف در امتداد خط ساحلی فوق‌العاده زیبا‌ی ترکیه است. این منظره مشرف به یک ساحل معروف به نام «Cennet» است که ترجمه فارسی آن یعنی بهشت، اسمی که کاملاً برازنده‌ به نظر می‌رسد! نشستن در دامنه کوه و لذت بردن از این منظره کهکشان راه شیری در آن طرف کوه‌ها درحالی‌که صدای امواج و جغدهای بیدار در دره به گوش می‌رسید؛ دقیقاً همان تنهایی و آرامشی بود که به آن نیاز داشتم.

***

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی