آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

دو گردشگر فضایی از ایستگاه فضایی بین‌المللی بازگشتند

  • -
دو گردشگر فضایی از ایستگاه فضایی بین‌المللی بازگشتند

دو گردشگر فضایی پس از ۱۲ روز اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) در سلامت کامل به زمین بازگشتند.

دو گردشگر فضایی ژاپنی با نام‌های یوساکو مایزاوا، کارآفرینی میلیاردر و یوزو هیرانو، تهیه‌کننده‌ی ویدئویی به‌همراه فضانورد کهنه‌کاری به نام الکساندر میسورکین با فضاپیمای روسی سایوز به زمین بازگشتند.

این سه نفر یکشنبه، ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۸ آذر ۱۴۰۰)، ساعت ۱۸:۵۰ به وقت منطقه‌ی زمانی شرقی از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج شدند و حدود سه ساعت بعد در ساعت ۲۲:۱۰ (۹:۱۰ به وقت محلی) در قزاقستان فرود آمدند.

yusaku-maezawa-space-tourist

لحظه‌ی خروج مایزاوای خندان از فضاپیما

یوساکو مایزاوا، سرمایه‌دار و میلیاردر جوان ژاپنی، ثروت خود را از از خرده‌فروشی آنلاین لباس و راه‌اندازی وب‌سایت خرید آنلاین زوزوتاون (Zozotown) به‌دست آورده است. او در طول ماجراجویی فضایی خود با انتشار توییت‌ها و ویدئوهای متعددی مانند تایم‌لپس خیره‌کننده از گردش کامل زمین و ویدئو آموزشی نحوه‌ی استفاده از توالت‌های فضایی،‌ تجربه‌ای مستند از سفر فضایی‌اش دراختیار علاقه‌مندان قرار داد. همچنین، او در این سفر فضایی درمجموع ۴٫۶ میلیون مایل (۷٫۴ میلیون کیلومتر) و ۲۸۹ بار دور زمین را طی کرد.

به‌گزارش digitaltrends، از سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸)‌ تا‌به‌حال، این سفر اولین سفر فضایی است که با هزینه‌ی شخصی انجام شده و رقم دقیق آن نیز هنوز مشخص نشده است. باوجوداین، مایزاوا اخیرا اعلام کرده است که برای این سفر بی‌نظیر حدود ۸۰ میلیون دلار پرداخت کرده است.

ناگفته نماند این ایستگاه فضایی بین‌المللی در اکتبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) برای اقامتی کوتاه میزبان دو فیلم‌ساز روسی بود؛ اما این سفر را سازمان فضایی فدرال روسیه طی قراردادی با چندین شرکت رسانه‌ای سازمان‌دهی کرده بود و همان سازمان نیز تمام هزینه‌هایش را برعهده داشت.

سفرهای گردشگری فضایی اخیر نشان‌دهنده‌‌ی تلاش‌های مجدد آژانس‌های فضایی برای تجاری‌سازی ایستگاه فضایی بین‌المللی و جمع‌آوری بودجه برای اکتشاف و تحقیقات بیشتر در فضا است.

ناسا قصد دارد تا اوایل سال آینده، سه گردشگر را به‌مدت ۱۰ روز به ایستگاه فضایی ببرد. این مأموریت به‌کمک سخت‌افزار اسپیس ایکس انجام می‌شود و سازمان‌دهی آن را شرکت گردشگری فضایی Axiom برعهده دارد.

مایزاوا پس از سفر به فضا، حالا توجه خود را به مأموریتی بسیار جاه‌طلبانه‌تر، یعنی پرواز برفراز ماه معطوف می‌کند. او از چندی پیش با اسپیس ایکس برای یک صندلی خالی در فضاپیمای ایلان ماسک قرارداد بسته و شرکت مذکور امیدوار است بتواند در سال‌های آینده این مأموریت را انجام دهد.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه