آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

سونی همچنان در تقلا برای تأمین پلی استیشن 5 است

  • -
سونی همچنان در تقلا برای تأمین پلی استیشن 5 است

گزارش مالی جدید سونی از کاهش درآمد واحد گیمینگ سونی خبر می‌دهد. به‌نظر می‌رسد ژاپنی‌ها برای تأمین تعداد کافی از پلی استیشن 5 همچنان با مشکل مواجه هستند.

سونی در فصل پراهمیت تعطیلات توانست تنها ۳٫۹ میلیون دستگاه کنسول پلی استیشن ۵ (Sony PlayStation 5) به بازار عرضه کند. درحالی‌که تعداد کنسول‌های عرضه‌شده‌ی سونی در فصل تعطیلات بیشتر از فصل پیشین آن (۳٫۳ میلیون دستگاه) بود، همچنان کارشناسان معتقدند که ژاپنی‌ها باید عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

به‌نوشته‌ی ورج، شرایط فعلی به‌وضوح نشان می‌دهد سونی در بحبوحه‌ی مشکلات زنجیره‌ی تأمین در سراسر دنیا همچنان برای تولید تعداد کافی از کنسول پلی استیشن 5 با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند. این غول فناوری ژاپنی توانسته است تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ (۱۰ دی ۱۴۰۰) مجموعا ۱۷٫۳ میلیون واحد کنسول PS5 به بازار عرضه کند؛ یعنی تقریباً سه‌میلیون واحد کمتر از آمار فروش پلی استیشن 4 در بازه‌ی زمانی مشابه.

پلی استیشن 4 در سال اول عرضه به‌وفور در فروشگاه‌ها یافت می‌شد؛ اما این موضوع برای پلی استیشن 5 صدق نمی‌کند. در سال گذشته‌ی میلادی، دنیاگیری ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها باعث شد تأمین دستگاه‌های الکترونیکی با مشکلات متعددی مواجه شود و کنسول‌های نسل جدید جزو این محصولات بودند.

براساس آمار رسمی، درآمد واحد گیمینگ سونی با افت سالانه‌ی ۸ درصدی مواجه شده و به ۸۱۳٫۳ میلیارد ین (تقریباً ۷٫۰۹ میلیارد دلار) رسیده است؛ ولی سود عملیاتی رشد ۱۲٫۱ درصدی تجربه کرد و به ۹۲٫۹ میلیارد ین (تقریباً ۸۱۰ میلیون دلار)‌ رسید. پلی استیشن اکنون به‌عنوان مهم‌ترین واحد تجاری مجزای سونی شناخته می‌شود. این واحد تجاری بیش از یک‌چهارم از کل درآمد سونی و تقریباً یک‌چهارم از سود عملیاتی این شرکت را به‌دست آورده است.

سونی به‌دلیل فروش کمتر از حد انتظار پلی استیشن 5 تصمیم گرفت پیش‌بینی خود از درآمد واحد گیمینگ در سال ۲۰۲۱ را ۶ درصد کاهش دهد و به ۲٫۷۳ تریلیون ین برساند. این یعنی مشکلات سونی در تأمین پلی استیشن 5 قرار است حداقل در کوتاه‌مدت ادامه‌دار باشد. ناگفته نماند پیش‌بینی سود عملیاتی ۶ درصد افزایش یافته و به ۳۴۵ میلیارد ین رسیده است. سونی اکنون انتظار دارد فروش سالانه‌ی پلی استیشن 5 به ۱۱٫۵ میلیون واحد برسد؛ درحالی‌که پیش‌تر پیش‌بینی برای این عدد ۱۴٫۸ میلیون واحد بود.

واحد تجاری حسگر تصاویر فصل خوبی را تجربه کرد و فروشش با رشد سالانه‌ی ۲۲ درصدی به ۵۷٫۸ میلیارد ین (تقریباً ۵۰۴ میلیون دلار)‌ رسید. سود عملیاتی این واحد تجاری نیز ۲۶ درصد افزایش یافت و به ۱۳٫۳ میلیارد ین (تقریباً ۱۱۶ میلیون دلار) رسید.

سونی می‌گوید یکی از دلایل افزایش فروش حسگرهای تصویر این شرکت، افزایش تقاضا برای حسگر تصاویر گوشی‌های هوشمند بوده است.

واحد تجاری فیلم و سرگرمی سونی رشد عظیمی تجربه کرد و درآمد آن با افزایش ۱۴۱ درصدی سالانه به ۴۶۱٫۲ میلیارد ین (تقریباً ۴٫۰۲ میلیارد دلار) رسید. فیلم‌های Spider-Man: No Way Home و Venom: Let There Be Carnage درآمد بسیار زیادی عاید سونی کردند. گفتنی است Seinfeld نیز بر درآمدهای سونی اثر مثبت محسوسی گذاشته است.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه