آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب چهار روز به تاخیر افتاد؛ تاریخ جدید: اول دی

  • -
پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب چهار روز به تاخیر افتاد؛ تاریخ جدید: اول دی

وقوع یک مشکل فنی حین اتصال جیمز وب به مرحله فوقانی موشک آریان ۵ در تأسیسات آریان‌اسپیس، پرتاب قدرتمندترین تلسکوپ فضایی جهان را باز هم به تأخیر انداخت.

درجریان آماده‌سازی تلسکوپ فضایی جیمز وب برای پرتاب، یکی از بست‌های نواری که محموله را به آداپتور موشک محکم می‌کند، به‌طور ناخواسته آزاد شد. به‌همین دلیل، بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی جهان برای رسیدن به آسمان باید چند روز بیشتر منتظر بماند.

جیمز وب، تلسکوپ نسل بعدی ناسا که با عنوان قدرتمندترین ابزار رصد ساخته‌شده برای ارسال به فضا شناخته می‌شود، برای رسیدن به نقطه امروز مسیری طولانی را پیموده است. ساخت این تلسکوپ تقریبا ۳۰ سال پیش در سال ۱۹۹۶ آغاز شد و پرتابش به فضا بارها به تأخیر افتاد. اکنون وب به‌طور کامل تا شده و از سفر دریایی برای رسیدن به سایت پرتاب در گویان فرانسه در ماه مهر جان سالم به‌در برده است. بااین‌حال، حادثه اخیر درجریان آماده‌سازی‌های پرتاب، تیم مأموریت را ناگزیر کرد تا ارسال تلسکوپ به فضا را چند روز به تعویق اندازد.

براساس بیانیه جدید ناسا، درجریان عملیات در تاسیسات پرتاب گویان فرانسه، «تکنیسین‌ها درحال آمادگی برای اتصال جیمز وب به آداپتور موشک پرتابگر بودند. آداپتور، قطعه‌ای استوانه‌ای‌شکل است که رصدخانه را به مرحله فوقانی موشک آریان ۵ متصل می‌کند. آزادشدن ناگهانی و ناخواسته یک بست نواری که جیمز وب را به آداپتور محکم می‌کند، موجب لرزش در کل تلسکوپ شد.» سازمان فضایی آمریکا در بیانیه خود افزود که آماده‌سازی‌های پرتاب در تاسیسات تحت مدیریت آریان‌اسپیس انجام شد. موشک اروپایی آریان ۵ قرار است جیمز وب را به فضا برساند.

به‌دنبال حادثه غیرمنتظره و ناگهانی اخیر، هیئت بازبینی حادثه به مدیریت ناسا با هدف تحقیق و انجام آزمایش‌های بیشتر بلافاصله تشکیل شد تا با قطعیت معلوم شود آیا حادثه به هیچ‌یک از اجزای تلسکوپ آسیب زده است یا نه. ناسا در بیانیه خود گفت به‌محض تکمیل آزمایش‌ها در پایان این هفته، جزئیات جدید را ارائه خواهد داد.

هرچند این نخستین‌بار نیست که پرتاب جیمز وب به تأخیر می‌افتد، بدبیاری اخیر کمتر از یک ماه تا تاریخ برنامه‌ریز‌ی‌شده برای پرتاب اتفاق افتاده است. تلسکوپ نسل بعدی ناسا ابتدا قرار بود سال ۲۰۰۷ زمین را ترک کند. با تداوم تاخیرها، هزینه‌های مأموریت به‌نحو سرسام‌آور افزایش یافت. جیمز وب اکنون با بودجه مورد انتظار ۹/۷ میلیارد دلار پرتاب خواهد شد و ۸۶۱ میلیون دلار از این مبلغ به پشتیبانی از عملیات‌های پنج سال اول پس از پرتاب اختصاص خواهد یافت.

اواخر سال گذشته، جیمز وب قرار بود در حوالی ماه مارس (اواخر اسفند ۱۳۹۹ و اوایل فروردین ۱۴۰۰) پرتاب شود. پرتاب تلسکوپ سپس به آبان ۱۴۰۰ موکول شد و بعدا باز هم تا ۲۷ آذر به تأخیر افتاد. اکنون تیم مأموریت قصد دارد تلسکوپ را چهارشنبه ۲۲ دسامبر (۱ دی) پرتاب کند. بااین‌حال، ناسا در بیانیه خود خاطرنشان کرد که به تحقیق درباره مشکل اخیر ادامه خواهد داد.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه