- -
-
۱۶ تیر ۱۴۰۰
اگر فرد خوشسلیقه و خلاقی هستید و از هیاهوی دنیای سلبریتیها در اینستاگرام خسته شدهاید، پینترست جایگزینی ایدهآل برای شما است.
اگر از شما بپرسند یک شبکه اجتماعی نام ببرید که بیش از هر چیز بر اشتراکگذاری عکس متمرکز باشد، بدون شک میگویید اینستاگرام؛ که البته منطقی است. اینستاگرام نزدیک به یک میلیارد کاربر فعال در دنیا دارد که بیش از ۲۴ میلیون نفر آنها ایرانی هستند.
اما اینستاگرام تنها شبکه اجتماعی تصویر محور نیست. پلتفرمی به نام پینترست دقیقا از مجموعهای از تصاویر تشکیل شده است که شاید حتی از عکسهای منتشرشده در اینستاگرام زیباتر باشند. چرا؟
چون اینستاگرام کاربر را ترغیب میکند عکسهای متعلق به خود را پست کند و این واقعیت تلخی است که تمام کاربران این شبکه محبوب اجتماعی، برخلاف آنچه خودشان فکر میکنند، مهارت زیادی در عکاسی ندارند؛ به همین خاطر، احتمال اینکه در اینستاگرام با انواع عکسهای شخصی بیکیفیت و عاری از هرگونه اصل زیباییشناختی روبهرو شوید، زیاد است.
اما رسالت پینترست متفاوت است. این شبکه اجتماعی به جای ترغیب کاربر به اشتراکگذاری شاهکارهای عکاسی خود، به او فضایی میدهد تا شاهکارهای دیگران را مطابق با سلیقه و علایق خود جمعآوری کند؛ مثل کلکسیونی از ایدههای خلاقانه و جذاب.
پینترست برای افرادی که عاشق ایده و خلاقیت یا دنبال اینفوگرافیک و آموزشهای کاربردی هستند، ایدهآل است. در پینترست میتوانید مثل اینستاگرام چندین هزار فالوور داشته باشید و حتی برای کسبوکار خود تبلیغ کنید. و راستی، در پینترست خبری از سلبریتیها و حکمروایی مطلق آنها نیست که به کاربران عادی مجال ابراز وجود نمیدهند.
اینجا هرکسی برای موفقیت و دیده شدن از شانس یکسانی برخوردار است؛ شاید به این خاطر که در پینترست این شما نیستید که دیده میشوید، بلکه علایق شما است که دیده میشود. و هرچه در جمعآوری تصاویر منظمتر و خوشسلیقهتر باشید، تعامل کاربران دیگر با مجموعه عکسهای شما بیشتر میشود. در واقع میتوان گفت پینترست جای افراد خوشسلیقه است.
اگر کنجکاوید بدانید پینترست دقیقا چیست، نحوه کار با آن چطور است و چه مزیتهایی نسبت به اینستاگرام دارد، با این مقاله همراه شوید.
پینترست چیست
پینترست Pinterest یک شبکه اجتماعی است که به کاربران امکان میدهد تصاویر یا ویدیوهای مورد علاقه خود را (معروف به «Pin» یا همان «پونز») در فضاهای مجزا و منظمی موسوم به «Board» یا «تخته» که در واقع کلکسیونی از پینهای مرتبط هستند، به اشتراک بگذارند. این پینها در اکثر مواقع از وبسایتهای مختلف جمعآوری میشود و کمتر پیش میآید کاربر عکس متعلق به خود را در این پلتفرم به اشتراک بگذارد.
شباهت پینترست با اینستاگرام و تفاوت آن با شبکههای اجتماعی دیگر نظیر توییتر و فیسبوک در تمرکز آن بر تصاویر است. به عبارت دیگر، اگر پست شما تصویر یا ویدیو به همراه نداشته باشد، نمیتوانید آن را در پینترست به اشتراک بگذارید؛ و اگر مطلبی در اینترنت نظر شما را جلب کرد و خواستید آن را در پینترست پین کنید، این مطلب با تصویر آن پین میشود و کاربران برای خواندن آن باید روی عکس یا لینک کلیک کنند تا به صفحه اصلی منتقل شوند.
پینترست جایی برای ترویج و کشف سبک زندگی است. کاربران پینترست از این شبکه اجتماعی به عنوان پلتفرمی برای اشتراکگذاری علایق خود، ایدهپردازی و کشف و جمعآوری تصاویری که با سلیقه آنها همخوانی دارد، استفاده میکنند. مثلا میتوانید ایدههای مربوط به دکوراسیون خانه، مد و لباس، دستور پخت غذا و دسرهای هیجانانگیز یا جملات انگیزشی مورد علاقه خود را در پینترست پیدا کرده و بعد در بردهای مرتبط پین کنید تا کلکسیونی از آنها را در پروفایل خود داشته باشید.
پینترست هم مانند سایر رسانههای اجتماعی، واژگان مخصوص به خود را دارد:
پین Pin: هر عکس یا ویدیویی که در پینترست به اشتراک میگذارید.
ریپین Repin: وقتی پینهای کاربران دیگر را در پروفایل خود به اشتراک میگذارید.
برد Board: فضایی که پینهای مرتبط در آن قرار دارند و شبیه تختهای است که روی آن عکس چسبانده شده باشد.
لنز Lens: قابلیتی در اپلیکیشن موبایل به شکل آیکون دوربین است و میتوان با آن از هر چیزی عکس گرفت تا پینترست به شما پینهای مشابه کاربران دیگر را نشان دهد.
در پینترست میتوانید محتوای وبسایتهای دیگر یا عکسهای گالری خود را به اشتراک بگذارید. هنگام گشتوگذار در اینترنت، هرجا با دکمه Pin It مواجه شدید، میتوانید با کلیک بر آن، محتوای مورد علاقه خود را مستقیما در برد مورد نظر خود در پروفایل پینترست ذخیره کنید. حتی میتوانید پینهای خود را در توییتر و فیسبوک به اشتراک بگذارید.
بهطور کلی، هدف پینترست این است تا «تمام افراد جهان را از طریق چیزهایی که برایشان جالب است، در ارتباط با یکدیگر قرار دهد.»
داستان پیدایش پینترست
داستان پیدایش پینترست با سه جوان آمریکایی به نام بن زیلبرمان، ایوان شارپ و پال سیارا شروع شد که به دنبال توسعه محصولی بودند که برای همه مفید باشد، نه فقط افرادی که از تکنولوژی سر درمیآوردند. این سه نفر میخواستند محصولی جدید، اورجینال و در عین حال آشنا تولید کنند؛ چیزی که کاربران بتوانند سریع با آن ارتباط برقرار کنند، حتی اگر تا به حال چیزی دربارهاش نشنیده بودند. این محصول پینترست بود.
اما زیلبرمان پیش از رسیدن به ایده توسعه پینترست، محصول دیگری به نام Tote را اوایل سال ۲۰۰۹ عرضه کرد که کاربران میتوانستند از ۳۰ فروشگاه موجود در این اپلیکیشن، قیمت لباس و اجناس دیگر را با یکدیگر مقایسه کنند، محصولات مورد علاقه خود را در پروفایل ذخیره کنند و هر زمان این محصولات شامل تخفیف شد، با نوتیفیکیشن باخبر شوند.
اپلیکیشن Tote اگرچه در رسیدن به اهدافش شکست خورد؛ اما برای زیلبرمان سکوی پرتابی شد تا ایده توسعه پینترست به ذهنش خطور کند.
زمانی که زیلبرمان و سیارا در حال آنالیز داده کاربران Tote بودند، متوجه شدند کاربران به جز جستجو و ذخیره محصولاتی که به دنبال آن بودند، محصولات جدیدی نیز پیدا میکردند و تصاویر آنها را برای خودشان میفرستادند. این رفتار کاربر، ایده توسعه محصول جدیدی را به آنها داد که بر پایه جمعآوری کلکسیون مجازی بود.
نمونه اولیه این محصول جدید تا پاییز ۲۰۰۹ تقریبا به اتمام رسیده بود. زیلبرمان در سفری که به نیویورک داشت، با ایوان شارپ دیدن کرد که پیش از ملحق شدن به تیم توسعه پینترست، به عنوان طراح محصول در فیسبوک کار میکرد. نفوذ شارپ برای پا گرفتن این محصول تازه بسیار حیاتی بود. او نهتنها کدنویسی بخش عمده وبسایت را انجام داد، بلکه طراحی شبکهای (grid) که پینترست همچنان از آن استفاده میکند نیز ایده او بود.
اسم این محصول هم ایده دوستدختر زیلبرمان بود که از کلمه پین Pin به معنی پونز و اینترست interest به معنی علاقه تشکیل شده است.
مفهوم کلکسیون از همان ابتدا در پینترست لحاظ شده بود. خود زیلبرمان هم در جوانی عادت داشت کلکسیون بزرگی از پروانه جمع کند که به شوخی از آن به عنوان اولین نسخه پینترست یاد میکند.
زمانی که نسخه بتا پینترست در سال ۲۰۰۹ عرضه شد، فیسبوک بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه و توییتر تقریبا ۲۰ میلیون کاربر داشت؛ با این حال، پینترست در بین این شبکههای اجتماعی منحصربهفرد است. اگر تأکید فیسبوک و توییتر بر اشتراکگذاری اتفاقات روزمره است، پینترست در مقابل بر اشتراکگذاری علایق تأکید داشت و به همین خاطر توانست بین غولهای شبکههای اجتماعی جایی برای خود باز کند.
۹ ماه بعد از عرضه عمومی نسخه بتا، وبسایت پینترست کمتر از ۱۰ هزار کاربر داشت. زیلبرمان با نیمی از این کاربران تماس گرفت و حتی شماره تلفن شخصی خود را به آنها داد و از آنها خواست هر زمانی که خواستند، با او تماس بگیرند.
پینترست اولین رشد بزرگ خود را بعد از عرضه اپلیکیشن مخصوص آیفون در مارس ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) تجربه کرد. دومین رشد بزرگ این پلتفرم چند ماه بعد اتفاق افتاد؛ وقتی مجله تایم از پینترست به عنوان یکی از «۵۰ وب سایت برتر» یاد کرد. تا پایان سال ۲۰۱۱، پینترست یکی از ده سرویس بزرگ رسانه اجتماعی بود و هر هفته بیش از ۱۱ میلیون بازدیدکننده جدید را به وبسایت خود جذب میکرد. این رشد چشمگیر باعث شد وبسایت فناوری تِککرانچ، پینترست را بهترین استارتاپ جدید سال ۲۰۱۱ بنامد.
پینترست با تمرکز بر کاربرانی که از قبل داشت و نه کاربرانی که فکر میکرد باید داشته باشد، توانست در عرض ده سال به کسبوکاری ۱۵ میلیارد دلاری تبدیل شود. پینترست اولین محصول آنلاین بود که از نحوه تعامل افراد در دنیای واقعی برای سروسامان دادن به زندگی دیجیتالی آنها استفاده کرد. حالا ارزش مؤسس آن، بن زیلبرمان، طبق گزارش فوربز نزدیک به ۳٫۴ میلیارد دلار تخمین زده شده است.
نحوه کار با پینترست
اگر اهل هنر، ایدههای خلاقانه، آشپزی، طراحی داخلی، سفر، طراحی لباس یا نگهداری از گل و گیاه هستید یا از تماشای مناظر چشمنواز لذت میبرید یا از طرفداران فن آرت و میمهای اینترنتی هستید، همین حالا دست به کار شده و در پینترست برای خود حسابی ایجاد کنید. مراحل ثبتنام در پینترست و نحوه کار با این شبکه اجتماعی را در ادامه خواهید خواند.
ثبتنام در پینترست
برای استفاده از پینترست حتما باید در آن حساب کاربری داشت، چون این پلتفرم بدون حساب به کاربر اجازه تعامل با محتوای خود را نمیدهد. برای باز کردن حساب پینترست کافی است به سایت Pinterest.com رفته و گزینه Sign up را از گوشه بالا سمت راست انتخاب کنید. میتوانید با ایمیل و رمز عبور در پینترست ثبتنام کنید یا برای وارد شدن، از اکانت فیسبوک و گوگل خود استفاده کنید.
در کنار اکانت معمولی، میتوانید اکانت تجاری هم برای معرفی و گسترش کسبوکار خود ایجاد کنید. برای این کار باید روی Create a free business account که در انتهای پنجره ثبت نام قرار دارد، کلیک کرده و مراحل ثبت نام را شبیه ساخت اکانت شخصی طی کنید.
قانون پینترست تمام کاربرانی را که از این پلتفرم برای تبلیغ کسبوکار خود استفاده میکنند، مجاب به استفاده از حساب تجاری میکند. اگر تاکنون از حساب شخصی برای معرفی کسبوکار خود استفاده میکردهاید، میتوانید آن را بهطور رایگان و با حفظ تعداد فالوورها و محتوا به حساب تجاری تبدیل کنید و از ابزارهای مخصوص این حساب از جمله Pinterest Analytics برای تجزیه و تحلیل دادههای مخاطب، بهرهمند شوید.
ایجاد برد
داشتن حساب پینترست بدون ایجاد برد (Board) تقریبا بیمعنی است چون تنها به کمک برد میتوانید پینهای مرتبط با موضوعات خاص را بهطور منظم دستهبندی کنید. ایجاد برد در پینترست بسیار آسان است. اگر از نسخه وب پینترست استفاده میکنید، برای ایجاد برد کافی است روی منوی Profile در سمت چپ آیکون قرمز Save کلیک کرده و بعد گزینه Create Board را از انتهای منو انتخاب کنید.
در اپلیکیشن موبایل، روی آیکون + در صفحه پروفایل خود کلیک کرده و از آنجا گزینه Board را انتخاب کنید.
بعد از انتخاب Board باید برای آن نامی انتخاب کنید و بعد تصمیم بگیرید که آیا میخواهید بردتان شخصی باشد یا عمومی.
بردهای پینترست بهطور پیشفرض عمومی است و برای شخصی کردن آن باید گزینه secret را فعال کنید. بردهایی که عمومی هستند برای تمام کاربران قابل مشاهدهاند و پینهای آن در نتایج گوگل میآیند. پینهای بردهای شخصی تنها برای شما و افرادی که به برد دعوت میکنید، قابل مشاهده هستند.
برای آنکه بیشترین بهره را از پینترست ببرید، لازم است هر برد یک موضوع خاص باشد. مثلا اگر برای دکوراسیون خانه برد ایجاد کردهاید، پینهای آن باید با پینهای برد ورزشی متفاوت باشد. هرچه نظم بردهای شما بیشتر باشد، هم دسترسی به آنها برای شما آسانتر خواهد شد و هم کاربران بیشتری به دنبال کردن بردهای شما ترغیب میشوند.
پین کردن عکس و ویدئو به برد
برای پین کردن عکس به برد یا میتوانید از عکسهایی که کاربران دیگر در پینترست به اشتراک گذاشتهاند، استفاده کنید یا محتوای جالبی را که در وبسایتهای مختلف میبینید، در پینترست به اشتراک بگذارید.
وقتی برای اولین بار در پینترست ثبتنام میکنید، از شما خواسته میشود برخی از علاقهمندیهای خود را انتخاب کنید که در واقع موضوعاتی هستند که دوست دارید پینترست در صفحه اصلی خود (Home Page)، به شما نشان دهد. میتوانید در این صفحه برای پیدا کردن عکس یا همان پین مورد علاقه خود جستجو کنید و برای اضافه کردن آن به کلکسیون خود روی آن کلیک کنید تا گزینههای مختلف برای ذخیره عکس به شما نشان داده شود.
آیکون قرمز Save شبیه Like عمل میکند. وقتی عکسی را در نسخه وب پینترست Save میکنید، آن را بهطور خودکار به برد مخصوص عکسهای لایک شده میفرستید که برخلاف بردهای خودتان، نظم خاصی ندارد. اگر دوباره روی این آیکون کلیک کنید، عکس از کلکسیون شما حذف خواهد شد. عکسهای لایک شده را میتوانید در Your Pinterest Likes مشاهده کنید، آنها را به بردهای مخصوص منتقل کرده یا کلا حذف کنید.
با کلیک روی منوی Profile در سمت چپ آیکون Save، با فهرست تمام بردهایی که ایجاد کردهاید، روبهرو میشوید. میتوانید انتخاب کنید عکس موردنظر شما در کدام برد ذخیره شود. یا اگر برای این موضوع هنوز برد مخصوص ایجاد نکردهاید، با انتخاب Create board در انتهای منو میتوانید برد جدید ایجاد کرده و بلافاصله عکس را در آن ذخیره کنید.
آیکون اشتراکگذاری این امکان را به شما میدهد تا عکس را در توییتر یا فیسبوک منتشر کنید، آن را برای دوستان خود در واتساپ یا ایمیل بفرستید یا اگر کسی را در پینترست دنبال میکنید، میتوانید عکس را برای آنها بفرستید.
برای ذخیره عکس در کامپیوتر روی آیکون سهنقطه کلیک کرده و گزینه Download image را انتخاب کنید.
با کلیک روی تصاویر، علاوه بر پین کردن و ذخیره آنها میتوانید با انتخاب گزینه Follow، پروفایل کاربری را که این عکس را به اشتراک گذاشته، دنبال کنید یا در بخش Comments برای آن نظر بگذارید.
از آنجایی که پینها معمولا به جای بارگذاری مستقیم از خود پینترست، از وبسایتهای دیگر به اشتراک گذاشته میشوند، میتوانید لینک وبسایت مربوط را نیز مشاهده کرده و برای اطلاعات بیشتر از آن بازدید کنید.
علاوه بر پینهایی که در Home Page میبینید یا محتوای وبسایتهایی که در پینترست به اشتراک میگذارید، میتوانید در نوار جستجو نیز پینهای مورد نظر خود را پیدا کنید. مثلا میتوانید با جستجوی garden vegetables فهرستی طولانی از سبزیجاتی را که میتوان در باغچه پرورش داد، مشاهده کنید. البته جستجوی فارسی هم نتایجی در بر خواهد داشت اما احتمالا به اندازه جستجوی انگلیسی مرتبط و کامل نخواهد بود.
استفاده از پینترست لنز
یکی از جالبترین قابلیتهای پینترست، «پینترست لنز» (Pinterest Lens) است که البته تنها در اپلیکیشن موبایل آن در دسترس است. این قابلیت فوریه ۲۰۱۷ (بهمن ۹۵) عرضه شد و چند ماه بعد گوگل هم از قابلیتی مشابه به نام گوگل لنز (Google Lens) رونمایی کرد. پینترست لنز فناوری تشخیص تصویر است و به شما این امکان را میدهد تا با گرفتن عکس از هر چیزی که مورد نظرتان است یا با باز کردن عکس از گالری موبایل خود، عکسهای مشابه با آن را برای گرفتن ایده مشاهده کنید.
برای استفاده از پینترست لنز، اپلیکیشن پینترست را در گوشی هوشمند خود باز کرده، وارد بخش جستجو شوید و آیکون دوربین را انتخاب کنید.
حالا گوشی خود را به سمت سوژه مورد نظر خود گرفته و از آن عکس بگیرید. الگوریتمهای تشخیص تصویر پینترست نتایج تصاویر مشابه را به شما نشان خواهند داد. اگر تصویر را بهطور پرتره بگیرید، نتایج هم عکسهای پرتره را به شما نشان خواهند داد. از قابلیت لنز همچنین میتوانید برای ایده گرفتن از عکسهایی که در گالری گوشی شما موجود است، استفاده کنید. اگر تصاویر شما شلوغ است، میتوانید به کمک آیکون ذرهبین در گوشه راست پایین صفحه روی سوژه خاصی تمرکز کنید.
Pinterest Story چیست
پینترست هم مانند اینستاگرام از قابلیت استوری (Story) پشتیبانی میکند که از برخی جهات مشابه اینستاگرام است؛ اما با آن تفاوتهایی نیز دارد. استوریهای پینترست مانند اینستاگرام از تصویر، ویدئو و متن تشکیل شدهاند و ابزار قدرتمندی در جذب مخاطب هستند. اما برخلاف اینستاگرام، تمام قسمتهای استوری در پینترست با هم مرتبط هستند و درواقع یک داستان واحد را بازگو میکنند. هر استوری پینترست از حداکثر ۲۰ صفحه تشکیل شده و معمولا شامل لحظات پشتصحنه، نکات آموزشی، دستور آشپزی، ایدههای کاردستی و آموزشهای گامبهگام است.
استوریهای پینترست را میتوانید مثل هر پین دیگری در بردهای خود ذخیره کنید. خوبی این استوریها نسبت به استوری اینستاگرام این است که بعد از ۲۴ ساعت ناپدید نمیشوند.
البته در نظر داشته باشید نسخه بتای Pinterest Story سال گذشته برای برخی حسابهای تجاری فعال شد و در حال حاضر امکان ساخت استوری برای حسابهای شخصی وجود ندارد.
روش ایجاد استوری در پینترست
اگر اکانت پینترست شما از نوع تجاری است و به قابلیت Story Pins دسترسی دارید، میتوانید طبق مراحل زیر، اولین استوری خود را در پینترست ایجاد و منتشر کنید:
۱- بعد از ورود به اکانت تجاری خود، روی تب Create کلیک کنید.
۲- روی Create Story Pin کلیک کنید. اگر به قابلیت Story Pins دسترسی نداشته باشید، این گزینه برای شما نمایش داده نخواهد شد.
۳- ۱ تا ۲۰ تصویر یا ویدئو را برای آپلود انتخاب کنید. ویدیوها نباید بیشتر از ۶۰ ثانیه باشند.
۴- صفحات خود را با ابزارهای موجود تزیین کنید. میتوانید از فونتها و رنگهای مختلف استفاده کنید یا صفحهبندی تصاویر را تنظیم کنید.
۵- روی Next کلیک کنید.
۶- برای Story Pin خود تم مورد علاقه خود را انتخاب کنید.
۷- به استوری خود جزییاتی مثل مواد لازم اضافه کنید.
۸- روی Next کلیک کنید.
۹- برای Story Pin عنوان انتخاب کنید.
۱۰- بردی را که میخواهید استوری در آنجا منتشر شود، انتخاب کنید.
۱۱- برای استوری خود حداکثر ۱۰ تگ مربوط انتخاب کنید.
۱۲- در نهایت برای انتشار استوری روی Publish کلیک کنید.
دانلود برنامه پینترست
پینترست ابتدا فقط به شکل وبسایت وجود داشت؛ اما بعد از افزایش محبوبیت آن، اپلیکیشن آیفون و اندروید آن نیز به بازار عرضه شد. اگرچه استفاده از نسخه وب پینترست بسیار آسان و بیدردسر است، میتوانید اپلیکیشن دسکتاپ آن را نیز از مایکروسافت استور بهطور رایگان دانلود کنید.
علاوه بر این میتوانید با نصب افزونه پینترست در مرورگر کروم، فایرفاکس و مایکروسافت اج، هر محتوای وبی که نظرتان را به خود جلب کرد، بلافاصله در بردهای خود ذخیره کنید. برای این کار کافی است روی آیکون قرمز پینترست در بالای مرورگر خود کلیک کرده، گزینه Save را از گوشه بالا سمت چپ انتخاب کنید و بعد آن را در برد موردنظر خود پین کنید.
نحوه استفاده از پینترست در موبایل
درحالیکه استفاده از نسخه وب پینترست در کامپیوتر تجربه لذتبخشی است و نیازی به دانلود و نصب اپلیکیشن آن نیست، در موبایل بهتر است برای بهترین تجربه پینترست از اپلیکیشن آن استفاده کنید. مراحل ثبتنام یا ورود به نسخه اپلیکیشن موبایل پینترست مشابه نسخه وب است. بعد از ورود به اکانت با صفحه خانه روبهرو میشوید که پینهای مرتبط با علایق شما در اینجا نمایش داده میشود.
آیکون ذرهبین در انتهای صفحه جایی است که میتوانید پین مورد نظر خود را بهطور خاص جستجو کنید، یا در جریان پینهای محبوب قرار بگیرید یا با انتخاب آیکون دوربین در سمت راست نوار جستجو، از قابلیت لنز استفاده کنید.
آیکون ابرنویسه یا بالون جایی است که میتوانید از بهروزرسانی صفحاتی که دنبال میکنید، با خبر شوید یا در بخش Messages با کاربران پینترست در ارتباط باشید.
آیکون چهارم مربوط به پروفایلتان است که شامل بردها و پینهای ذخیره شده شما است.
گزینههای پین در موبایل
وقتی در اپلیکیشن پینترست عکسی را برای پین کردن انتخاب میکنید با گزینههای مختلفی روبهرو میشوید:
- آیکون سهنقطه در گوشه راست بالای عکس این امکان را میدهد تا با انتخاب Download image عکس را در گالری گوشی خود ذخیره کنید.
- آیکون ذرهبین در گوشه راست پایین عکس این امکان را میدهد تا روی بخشی از عکس تمرکز کرده و پینهای مشابه آن را مشاهده کنید.
در نوار سفید رنگ زیر عکس به ترتیب از راست:
- آیکون اشتراکگذاری برای فرستادن عکس به مخاطبان
- آیکون Save برای پین کردن عکس در برد مورد نظر خود
- آیکون Visit برای بازدید از سایتی که این عکس از آنجا پین شده
- آیکون بالن برای نوشتن دیدگاه برای عکس
دانلود ویدئو از پینترست
درحالیکه پینترست از طریق گزینه Download image، اجازه ذخیره کردن تصاویر را در دستگاه کاربر میدهد، دانلود ویدئو بهطور مستقیم از پینترست ممکن نیست. برای دانلود ویدئو از پینترست لازم است از وبسایتهای مخصوص این کار استفاده کنید که یکی از بهترینهای آنها، Pinterest Video Downloader است.
این وبسایت ابزار آنلاین و رایگانی برای دانلود ویدئو، فایل گیف یا حتی عکس از پینترست در اختیار کاربر قرار میدهد و یکی از مزیتهای آن نسبت به وبسایتهای مشابه این است که با کلیک روی گزینه دانلود با پاپآپهای مزاحم روبهرو نمیشوید.
برای دانلود ویدئو از پینترست کافی است لینک مربوط به ویدئو را در نوار مخصوص قرار دهید و بعد روی آیکون قرمز رنگ Download کلیک کنید.
اگر این وبسایت را از کامپیوتر مشاهده میکنید، روی Download video file راستکلیک کرده و فایل را با فرمت mp4. در کامپیوتر خود ذخیره کنید. برای دانلود ویدئو در موبایل، انگشت خود را روی این آیکون نگه داشته تا قابلیت دانلود فایل برایتان ظاهر شود.
پینترست بهتر است یا اینستاگرام؟
اینستاگرام در چند سال گذشته به یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی در دنیا تبدیل شده و ۲۴ میلیون از جمعیت کاربران آن را ایرانیها تشکیل میدهند. در مقابل، پینترست هنوز موفق به جلب نظر کاربران ایرانی زیادی نشده و این پلتفرم به حدی برای کاربران ایرانی ناشناخته است یکی از جستجوهای رایج آنها در گوگل «پینترست چیست» است.
این در حالی است که کاربرد پینترست از بسیاری از جهات شبیه اینستاگرام است و برخی از ویژگیهایش استفاده از این پلتفرم را حتی از اینستاگرام لذتبخشتر کرده است. هم اینستاگرام و هم پینترست شبکههای اجتماعی تصویر محور هستند و کاربر تنها زمانی میتواند محتوای خود را به اشتراک بگذارد که عکسی همراه آن باشد. پینترست مانند اینستاگرام هم کاربرد شخصی دارد هم تجاری و کاربران میتوانند در این پلتفرم به معرفی و گسترش کسبوکار خود بپردازند.
اما اینستاگرام و پینترست با هم تفاوتهای اساسی نیز دارند. درحالیکه اینستاگرام عمدتا به اشتراکگذاری عکسهای ثبت شده توسط خود کاربر تأکید دارد، پینترست برای ذخیره و جمعآوری عکسهایی است که توسط کاربران دیگر آپلود شده است. به عبارت دیگر، اینستاگرام جایی برای اشتراکگذاری است، درحالیکه پینترست جایی برای کشف کردن است. همین تفاوت باعث تفاوت عمده در نحوه تعامل کاربران با سایت میشود.
درحالیکه استفاده از عکسهای زیبا در هر دو پلتفرم مخاطبان بیشتری جذب میکند، کاربران پینترست علاوه بر زیبایی تصاویر دنبال محتوای باارزش نیز هستند. مثلا عکس بسیار زیبایی از کاپکیکهای تکشاخی ممکن است به تنهایی و حتی بدون کپشن در اینستاگرام بهشدت محبوب شود؛ اما اگر در پینترست با دستور پخت آن همراه نباشد، خیلی موفق عمل نخواهد کرد.
از دیگر مزیتهای پینترست به اینستاگرام نبود هیچگونه محدودیت در اندازه و کیفیت تصاویر است. به همین خاطر پینترست برای به اشتراکگذاری اینفوگرافیکهای طولانی و تصاویر پرحجم مناسبتر است.
و البته در پینترست خبری از سلبریتیها نیست. اگر جزو آن دسته افرادی هستید که دوست دارید در جریان اخبار سلبریتیها و افراد مشهور قرار بگیرید بدون شک پینترست جای مناسبی برای شما نخواهد بود؛ اما اگر از دست پستهای سلبریتیها خسته شدهاید و میخواهید به پلتفرمی پناه ببرید که اثری از آنها نباشد، حتما از تجربه حضور در پینترست لذت خواهید برد. برای مثال، محبوبترین حساب در پینترست متعلق به maryannrizzo@ (۹ میلیون فالوور) است که طراح داخلی است، درحالیکه محبوبترین حساب اینستاگرام (بدون در نظر گرفتن حساب خود این پلتفرم) متعلق به کریستینا رونالدو (۳۰۷ میلیون فالوور) است.
نگاه آماری به پینترست
- وبسایت: Pinterest
- سال تأسیس: ۲۰۰۹ (۱۳۸۸)
- مدیرعامل فعلی: بن زیلبرمان
- تعداد کاربران فعال: ۴۵۹ میلیون در ماه
- درآمد سالانه: ۱٫۶۹۲ میلیارد دلار (۲۰۲۰) - برای مقایسه: ۱۰۰ میلیون دلار در ۲۰۱۵
- ارزش پینترست: ۱۳-۱۵ میلیارد دلار (۲۰۱۸)
- درصد کاربران زن: ۶۰ درصد (۲۰۱۶)
- تعداد کسبوکارها: ۱ میلیون (۲۰۱۶)
- تعداد پینها: ۳۰۰ میلیارد پین (۲۰۲۱)
- تعداد بردها: ۴ میلیارد (۲۰۱۹)
- تعداد دستورها آشپزی: ۴ میلیارد (۲۰۱۶)
- تعداد پینهای مد و لباس: بیش از ۱۶ میلیارد (۲۰۱۷)
اشتراک گذاری با دوستان